مشورت با پلیس سایبری

مشورت با پلیس سایبری

مشورت با پلیس سایبری

پلیس فتا (سایبری)، به منظور پیگیری، تحقیق و کشف جرایمی که در فضای مجازی، اتفاق می افتد، ایجاد شد. وظایف پلیس فتا، ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های مختلف در جامعه‌ اطلاعاتی، ممانعت از تعرض، به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات، با هدف پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، می باشد.

امروزه استفاده از اینترنت و حضور در دنیای مجازی، بخش جدایی ناپذیری از زندگی همه ما شده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به همین دلیل، این فضا، نیازمند سر و سامان و نظم گرفتن است تا از امنیت برخوردار باشد و حقوق افراد در آن، مورد تعرض و خدشه، توسط سوء استفاده گران، قرار نگیرد.

با رواج کلاهبرداری های اینترنتی، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی افراد از طریق این فضا و افشای اطلاعات خصوصی مردم، ضرورت نهادی که ناظر بر این دسته از جرایم باشد و بتواند از وقوع آن ها پیشگیری نماید، بیش از پیش احساس می شد. از همین رو، نهادی با عنوان پلیس فتا، برای امنیت فضای مجازی و پیگیری جرایم در این فضا در نظر گرفته شد که دارای وظایف مشخصی می باشد.

مشورت با پلیس سایبری
مشورت با پلیس سایبری

پلیس سایبری چیست؟

در پاسخ به این پرسش که پلیس سایبری (فتا) چیست، باید گفت: فتا، مخفف، فضای تولید و تبادل اطلاعات است. با رشد روز افزون تکنولوژی و اینترنت، شکل دیگری از جرایم، ایجاد گردیدند که بستر انجام آن ها، از طریق دنیای مجازی بود. از این رو، ضرورت نهادی که ناظر بر این فضا باشد و از وقوع جرایم در این فضا، پیشگیری نماید یا آن را به حداقل برساند، احساس می شد.

در بهمن‌ ماه سال 1389، به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس فتا، تشکیل گردید تا به مقابله و کاهش جرایمی نظیر کلاهبرداری‌ های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی و مواردی از این دست بپردازد.

وظایف پلیس سایبری

پلیس فتا، با رواج استفاده از اینترنت، و با هدف ایجاد امنیت، در فضای مجازی، برای کاربران و استفاده کنندگان این فضا، ایجاد شد. همانند سایر شاخه های نیروی انتظامی در کشور ما، پلیس فتا نیز، دارای وظایفی می باشد. در پاسخ به این پرسش که وظایف پلیس فتا چیست، باید گفت، وظایف فتا، به شرح زیر است:

  • ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ اطلاعاتی
  • حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی
  • مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات، با هدف پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی
  • ممانعت از تعرض، به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه

اهداف تشکیل پلیس سایبری (فتا)

همه ما، امروزه با فضای دیجیتال و سایبری همراه هستیم و از آن استفاده می کنیم. افراد زیادی در این فضا، درآمد خود را تامین می کنند که می توان گفت، فضای سایبری را به روشی برای امرار معاش تبدیل کرده است. از این رو، تامین امنیت این فضا و حفظ شدن اصول اخلاقی و دینی در آن، هم چنین رعایت ارزش های انسانی و هنجارهای جامعه، هدفی است که با آن، می توان فلسفه تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (سایبری) کشور را توجیه کرد .

در خصوص اینکه اهداف پلیس فتا (سایبری) چیست، می توان گفت، هدف این پلیس، این است که با در دست داشتن تخصص و تجهیزات لازم، امنیت این فضا را تامین کند و اقدام به پیش بینی، جلوگیری و کشف جرایمی که ممکن است در این فضا رخ دهد نماید. همانطور که ملاحظه می کنید این ارگان، نقش بسیار مهمی را در حفظ نظم و امنیت فضای مجازی برعهده دارد .

مشورت با پلیس سایبری
مشورت با پلیس سایبری

نحوه رسیدگی به جرایم در پلیس فتا

در قسمت های قبل، در خصوص این امر که پلیس فتا چیست و وظایف سایبری، چه چیزهایی می باشد، توضیح دادیم. کار پلیس فتا، این است که در فضای مجازی گشت بزند و با بررسی سایت ها، بلاگ ها، فروم ها، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ، محتویات آن ها را بررسی کند و در صورتی که با محتوای غیر اخلاقی یا رفتاری غیرقانونی مواجه شد، اقدام لازم را، در راستای توقف آن و مجازات مرتکب صورت دهد.

بعد از اینکه، یکی از جرایمی که رسیدگی به آن، در صلاحیت پلیس فتا هست، رخ بدهد و پلیس، آن را شناسایی کند یا شکایتی از بابت آن صورت بگیرد، از جمله شکایت فروشگاه های اینترنتی بابت کلاهبرداری، پلیس، اقدام به انجام تحقیقات مقدماتی، جمع آوری دلایل جرم و پیدا کردن متهم می کند. بعد از پیدا شدن متهم، پلیس فتا، او را تحویل مقامات قضایی می دهد، زیرا بازجویی در این جرایم، کمتر رخ می دهد و ادعا و اقرار متهم، ارزش اثباتی ندارد و معمولا برای اثبات، از مدارک دیجیتالی استفاده می شود.

جرایم مورد پیگیری در پلیس سایبری

از جمله وظایف پلیس فتا، این است که جرایمی که در فضا مجازی رخ می دهد را شناسایی کند، تا در صورت وقوع، بتواند آنها را پیگیری کند. برای تشخیص جرایمی که پلیس فتا می تواند به آن رسیدگی کند، می توان به قانون جرایم رایانه ای مراجعه کرد.

در قانون جرایم رایانه ای، جرایمی که با استفاده از فناوری کامپیوتری و با استفاده از اینترنت رخ می دهند شناسایی شده است، که از میان آنها می توان به جرایمی همچون؛ برداشت غیرمجاز از حساب دیگران، شنود غیر مجاز، جعل رایانه ای، فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی، جاسوسی رایانه ای، نشر اکاذیب در فضای مجازی ، انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران، پخش تصاویر مستهجن در فضای مجازی، دسترسی غیر مجاز به گذرواژه های دیگران و مواردی از این دست، اشاره کرد . علاوه بر این، جرایمی مانند هک کردن تلگرام دیگران نیز در زمره وظایف فتا، می باشد.

مشورت با پلیس سایبری
مشورت با پلیس سایبری

2 نظرات

  • پریناز

    28 شهریور 1402 - 6:41 ب.ظ

    سلام وقت بخیر حدود سه سال پیش که فقط ۱۸ سال داشتم به دلیل سن کم و وابستگی شدید به شخصی که دوسش داشتم و بخاطر اصرار های زیادش که فقط دلم نمیخواست از دستش بدم و هر جور شده به ازدواج برسم . قبول کردم تو ویدیو کال تقریبا با لباس یا بدون پوشش حاضر بشم فقط چون اعتماد کرده بودم و از شخص خواستم که اگه چیزی از من داره پاک کنه اما به دروغ گفت پاک کرده در حالیکه متوجه شدم آدم درستی نیست و حتی به دوستاش گفته ماجرا رو میتونم از ایشون بخاطر اینکه بدون رضایت من از تماس تصویری اسکرین ریکوردر گرفته‌شکایت کنم؟ مدرک ندارم و تهدید نکرده اما بدون اجازه فیلم رو ضبط کرده و واسه افرادی میدونم پخش میکنه .آیا چون سه سال از ماجرا گذشته قانون پیگیری نمیکنه؟لطفا کمکم کنید به حدی رسیدم که از دست آبروم دارم به مرگ فکر میکنم

    • wordmsd

      8 مهر 1402 - 1:37 ب.ظ

      سلام و درود
      بله امکان شکایت و پیگیری دارید
      از طریق دفاتر قضایی اقدام بفرمایید

پیام بگذارید