مشاوره با پلیس آگاهی

مشاوره با پلیس آگاهی

مشاوره با پلیس آگاهی

مشاوره با پلیس آگاهی
مشاوره با پلیس آگاهی

پلیس آگاهی ناجا یکی از یگان‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد. اداره کل آگاهی تحت تابعیت معاونت تحقیقات و کشف جرائم ناجا در سال ۱۳۷۰ با اجرای طرح ادغام نیرو‌های انتظامی، تشکیل شد.

حدود یک دهه بعد، معاونت تحقیقات و کشف جرایم به معاونت آگاهی تغییر نام داد. و اداره کل آگاهی به سه اداره تقسیم شد. اداره کل مبارزه با جرایم جنایی، مبارزه با جرائم خاص و جرائم رایانه‌ای تقسیم شد. علاوه بر این، اداره کل مبارزه با قاچاق کالا هم تغییر نام داد به نام جدید اداره کل مبارزه با جرائم اقتصادی و تحت این عنوان جدید به این معاونت پیوست.

در نهایت در سال ۱۳۸۵ معاونت آگاهی به پلیس آگاهی تغییر نام داد و زیر مجموعه های متعددی دارد. زیرمجموعه های معاونت آگاهی شامل بخش امور اداری، پشتیبانی عملیات و امور ماموریتی-عملیاتی می باشد.

وظایف پلیس آگاهی چیست؟

پلیس آگاهی به عنوان ضابط قوه قضاییه وظایف مهمی را بر عهده دارد. اولین وظیفه این یگان، کشف جرایم می باشد. همچنین وظیفه بررسی و تحقیق، حفظ مستندات و آثار جرایم، دستگیر کردن مجرمان و متهمان و نیز جلوگیری از فرار متهم را دارد. وظیفه خطیر و بسیار حساس پلیس آگاهی انجام اقداماتی مرتبط با تشخیص هویت و کشف علمی جرایم می باشد. لذا نیروها به طور مستمر تحت تعلیم و آموزش های به روز علمی هستند تا به انواع جدید جرائم آشنا و آگاه باشند و بتوانند بررسی های علمی را به درستی انجام دهند.

پلیس آگاهی برای آن که بتواند مجرمین را شناسایی و تعقیب کند، اقدام به جمع‌آوری آثار و مدارک جرم و انجام آزمایشات پیشرفته بر روی آثار و مدارک به دست آمده، می کند. از دیگر وظایف آن، مطالعه و بررسی در مورد دلایل علل و عوامل ارتکاب جرائم و تجزیه و تحلیل آن و فعالیت های واحدهای این یگان، می باشد.

مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی چیست و چه وظایفی دارد؟

این مرکز که بیش از 107 سال قدمت دارد، از بخش های مختلفی مثل بخش گواهی سوء پیشینه تشکیل شده است. پزشکان خیره در این مراکز که در سطح شهر تهران وجود دارند، مشغول خدمت رسانی به مردم هستند. از جمله وظایف مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی اقداماتی مثل صدور گواهی سوء پیشینه، بررسی‌های صحنه‌های جنایی، سرقت، کمک به شناسایی اجساد ناشناس و به طور مثال کارتن‌ خوابها و مواردی از این دست می باشد.

در اداره مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی، آزمایشگاه های تخصصی مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، یکی از این آزمایشگاه ها، آزمایشگاه شیمی است که وظیفه بررسی مواد جمع آوری شده از صحنه جرم را دارد تا تعیین کند آیا مواد سمی و خطرناک در آن وجود دارد یا نه.

 

چگونه شکایت خود را مطرح کنیم؟

مشاوره با پلیس آگاهی
مشاوره با پلیس آگاهی

یک باور اشتباه که در بین متاسفانه جا افتاده است، این است که برای تنظیم شکایت به آگاهی یا کلانتری مراجعه می کنند. برای ثبت شکایت با توجه به موضوع شکایت، به دادسرا یا دادگاه بایستی مراجعه شود. در دادسرا، شکایت ثبت می شود و پرونده تکمیل می گردد. و پس از صادر شدن دستور قضایی، برای پیگیری پرونده باید به پلیس آگاهی که دادسرا تعیین کرده است، نیاز است که مراجعه شود.

و البته راه دیگر که بسیار ساده تر است، تماس با سامانه 110 می باشد. از زمان راه اندازی این سامانه، دسترسی عموم مردم در اسرع وقت برای ثبت شکایت خود، بسیار راحت شده است. پس از تماس شخص با 110، یک پرونده برای آن باز می شود که هیچ ماموری قادر به بستن این پرونده نیست؛ لذا شهروندان با خیال راحت می توانند شکایت خود را مطرح کنند، بدون نگرانی از این که پرونده شان بسته شود و رسیدگی نشود.

نحوه پیگیری پرونده و شکایت در پلیس آگاهی چگونه است؟

یکی از مواردی که باعث افزایش مراجعان شاکی به پلیس آگاهی می شود، پرونده های مالی می باشد. مالباختگانی که به طرق مختلف مورد سو استفاده سودجویان کلاهبردار قرار گرفته اند و سردرگم و عصبی، به دنبال راه حلی برای باز یافتن پول های برباد رفته خود در اسرع وقت هستند. از جمله این موارد می توان به مورد انتقال وجه توسط شاکی به حساب کلاهبرداران اشاره کرد. در این موارد کلاهبرداران با شهروندان تماس برقرار می کنند و به دروغ، با عناوینی مثل شما برنده مسابقه تلفنی یا تلویزیونی شده اید و نیاز است مبلغی را واریز نمایید تا جایزه را دریافت کنید.

در این موارد، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. سپس به بانک مراجعه نمایید و پرینت کامل حساب بانکی خود را تا همان تاریخ انتقال وجه، دریافت نمایید. سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را با عنوان کلاهبرداری ثبت نمایید. در نهایت با این مدارک و دستور قضایی به پلیس آگاهی مراجعه نمایید.

 

پلیس آگاهی وظیفه رسیدگی به چه نوع پرونده هایی را دارد؟

وظیفه اصلی پلیس آگاهی، رسیدگی به پرونده های سرقت است. سرقت از نظر ابعاد ارزش آن به دو قسمت سرقت خُرد و سرقت بزرگ تقسیم می شود. مردم برای سرقت از از نوع خرد، مثل سرقت دوچرخه، جیب بری نیاز است به کلانتری ها مراجعه کنند. جرائم بزرگتر در حیطه تخصص پلیس آگاهی است؛ چرا که این مرکز از عملیاتی ترین پلیس های تخصصی کشور است.

استثنائا در شهر بزرگ تهران، دو معاونت برای مقابله با سرقت فعالیت می کنند. حیطه کاری یکی از آنها رسیدگی به پرونده های سرقت وسایل نقلیه و دیگری به سایر سرقت ها می پردازد. هدف از این تقسیم بندی این است که متاسفانه حجم زیادی از پرونده های سرقت، مربوط به سرقت وسایط نقلیه و خودرو در تهران است.

همچنین، رسیدگی به تمام جرایم جنایی مثل قتل، تجاوز، آدم ربایی، سرقت مسلحانه، آتش سوزی عمدی، توسط پلیس آگاهی رسیدگی می شود. جالب است بدانید که پرونده هایی تحت عنوان فِقدان که مرتبط با گم شدن افراد می باشد، در حیطه کاری این مرکز می باشد. طبق اظهارات مقامات ارشد در پلیس آگاهی، به علت افزایش تعداد پرونده های جرائم مربوط به جعل و کلاهبرداری، دو اداره ویژه تحت همین عناوین در این مرکز فعال هستند تا مردم سریع تر و راحت تر به حق خود برسند.

واحد مشاوره پلیس آگاهی

انجام مشاوره‌های روانشناسی با افرادی که به نوعی در معرض جرایم قرار گرفته اند و توسط پلیس آگاهی دستگیر شده‌اند و کاهش حجم پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه و نیز ارائه مشاوره به افرادی که آسیب‌های روحی و روانی را متحمل می‌شود از وظایف واحد مشاوره پلیس آگاهی است.

مشاوره با پلیس آگاهی
مشاوره با پلیس آگاهی

کلام آخر

در هر جامعه، یکی از اصلی ترین نیاز های هر فرد، داشتن حس امنیت می باشد. ایجاد امنیت برای شهروندان از جمله اهداف پلیس آگاهی می باشد. در این مطلب سعی شده تا حدود مسئولیت و روند پیگیری جرایم در پلیس آگاهی بیان شود.

پیام بگذارید