مشورت با پلیس نیروی انتظامی

مشورت با پلیس نیروی انتظامی

مشورت با پلیس نیروی انتظامی

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های عمده مردم، آسیب‌های اجتماعی است که این موضوع بیشتر خانواده‌ها را به خود مشغول کرده است. یکی از راه‌هایی که به‌وسیله آن می‌توان آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و نسبت به وقوع آن در جامعه پیشگیری کرد ترغیب و تشویق مردم به استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان مشاوره و مددکاری است.

چشم‌انداز مرکز مشاوره نیروی انتظامی کاهش آسیب‌های اجتماعی و مددرسانی به افراد آسیب‌دیده جامعه می باشد نیروی انتظامی یک هدف انسانی را از راه‌اندازی این‌گونه مراکز دنبال می‌کند و به‌ هیچ‌ عنوان قصد درآمدزایی ندارد چراکه تمام خدماتی که در این مرکز به مردم ارائه می‌شود کاملاً رایگان است. کسانی که در این مسئولیت مشغول خدمت هستند کاری بزرگ و خداپسندانه‌ای انجام می‌دهند که هم مورد رضایت خداوند و هم رضایت مردم است.

مشورت با پلیس نیروی انتظامی
مشورت با پلیس نیروی انتظامی

هدف نیروی انتظامی از راه اندازی واحدهای مشاوره و مددکاری در کلانتری ها و مرکز مشاوره در معاونت اجتماعی کمک به بزه دیدگان و آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب های اجتماعی است.

در مراکز مشاوره نیروی انتظامی خدمات مشاوره و روانشناسی با حضور کارشناسان مجرب به تمام مراجعین، ارائه می شود. این مراکز با هدف کاهش بار قضائی و پیشگیری از تشکیل پرونده های دادگستری و حل اختلاف راه اندازی شده است.

از مجموع خدمات مرکز مشاوره پلیس می‌توان به مشاوره‌های قبل از ازدواج، رسیدگی به اختلاف خانوادگی، پیشگیری از اعتیاد و مشاوره تربیتی و تحصیلی اشاره کرد که به صورت فردی یا گروهی برگزار می شود و کارشناسان مجرب و متعهد مرکز مشاوره که اغلب دارای مدارک ارشد و مرتبط با حوزه روانشناسی هستند با فنون و تکنیک جدید، خدمات روانشناسی و مشاوره، و راهکار مناسب ارائه می‌کنند.

مشاوره نیروی انتظامی علاوه بر مشاوره حضوری، تولیدات چاپی و مطالب کاربردی در قالب کتابچه و بروشور بین مراکز تحصیلی و آموزشی توزیع می‌شود. تمام اقشار جامعه می‌توانند از خدمات مرکز مشاوره  بهره‌مند شوند.

اهداف مشاوره

گاهي اوقات اهداف و وظايف مشاوره با يكديگر ترکیب مي شوند. در واقع اهداف، وظايف و فعاليت هاي مشاوره را جهت مي دهند و هدايت مي كنند. وظايف، گام هايي هستند كه براي رسيدن به اهداف بايد انجام شوند;  و ممكن است مستلزم استفاده از فنون گوناگون باشد (مثل تعريف و بازشناسي مسئله و ابعاد آن، ايجاد تعادل در احساسات، كاهش اضطراب . . .) اهداف مشاوره ممكن است ويژه يك موقعيت يا وظيفه خاص باشند مانند ارزيابي رواني ـ اجتماعي مراجع، حمايت از مراجع و خانواده.

مشورت با پلیس نیروی انتظامی
مشورت با پلیس نیروی انتظامی

روشن و صريح بودن اهداف مشاوره كمك مي كند به:

•  ايجاد رابطه واقع بينانه با مُراجع و كاهش انتظارات نابجا در باره آنچه كه با مشاوره قابل دستيابي است.

•  رفع سوء تفاهم ها (مشاوره يك رابطه دوستانه و هميشگي است)

•  كاهش تصورات غير واقعي وجود دارد درباره آنچه كه در جلسات مشاوره ممكن است مطرح شود يا رخ دهد.

اهداف هميشه بايد با نيازها، مشكلات، موقعيت و شرايط محيطي مُراجع، تناسب داشته باشد. اگر اهداف نامناسب، مبهم، بسيار كلي، غير واقع بينانه يا وسيع باشند، احتمال كمي دارد كه مشاوره به نتيجه مطلوب براي مُراجع منجر شود.

اهداف مهم يا نتايج مطلوب مشاوره براي مراجعه کننده

1) مراجع تصوير واضح و واقع بينانه اي از موقعيت، احساسات و توانايي هايش به دست آورد

2) راه هاي جديدي براي نگريستن به موقعيت و مسئله خودش، بيابد و درك كند

3) اعتماد به نفس و قبول مسئوليت در او براي تدبير مسئله خودش افزايش يابد

مشورت با پلیس نیروی انتظامی
مشورت با پلیس نیروی انتظامی

4) اهداف ويژه، صريح و عملي براي بهبود بخشيدن به وضعيت خود مشخص نمايد و برگزيند

5) بتواند براي بهبود وضعيت، پيشگيري از مشكل (مثل بيماري)، يا تغيير مطلوب در سبك زندگي طرحي عملي تهيه كند.

6) براي اجراي تغيير، از انگيزه و مهارت هاي مورد نياز برخوردارشود

7) با ارتقاي اعتماد به نفس و خود  بسندگي خود، از رابطه مشاوره اي استقلال كسب كند

معمولا همه اين اهداف در هر مشاوره و طي چند جلسه، حاصل نمي شود;  بلكه بسته به شرايط و ويژگي هاي مُراجع، هر جلسه ممكن است بر يك يا معدودي از اهداف تمركز گردد. كسب مهارت هاي گسترده نياز به زمان بيشتري دارد.

پیام بگذارید