مشورت با پلیس فتا

مشورت با پلیس فتا

مشورت با پلیس فتا

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات – فتا

با پیشرفت و گسترش تکنولوژی در عصر حاضر و رشد چشمگیر و قارچ گونه ی جرایم در این حوزه و نیز به دنبال تصویب قانون جرایم رایانه ای و احساس نیاز به ضابط قضایی برای اجرای این قانون، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در سال 1389 تشکیل شد.

این مرجع رسمی در جهت برخورد با جرایم رایانه ای و فضای سایبری کشور به دستور فرمانده ی نیروی انتظامی کشور، ایجاد شد و در سال های اخیر نیز پیشرفت های چشمگیری در برخورد با مجرمان حوزه ی فناوری اطلاعات و فضای اینترنتی کشور داشته است.

مشورت با پلیس فتا
مشورت با پلیس فتا

افزایش روز افزون کاربران اینترنتی و استفاده از فناوری های اطلاعات در حوزه های کاری مختلف و خدمات الکترونیکی متنوع همچون بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و … باعث شده تا پلیس فتا وارد این حوزه شده و به جرایم موجود رسیدگی نماید.

از آن جایی که برای رسیدگی به جرایم رایانه ای نیازمند پیگیری ها و رسیدگی های با سطح بالای فناوری می باشیم، بنابراین ایجاب می نمود تا یک پلیس تخصصی برای آن به وجود آید که پس از ایجاد پلیس فتا در سال 89، این مرجع فعالیت های مختلفی را در جهت حل پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای و سایبری بر عهده گرفت.

از جمله انواع جرایمی که توسط پلیس فتا قابل بررسی و پیگیری می باشد در قانون جرایم رایانه ای به تفصیل بیان شده است که عبارتند از:

  • دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی
  • شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال در ارتباطات غیرعمومی
  • جاسوسی غیرمجاز رایانه ای نسبت به داده های سری درحال انتقال یا ذخیره شده
  • جعل رایانه ای غیر مجاز شامل تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد
  • سرقت و کلاهبرداری مربوط به رایانه
  • جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی
  • هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  • جرائم رایانه ای که مسئولیت کیفری برای اشخاص خواهد داشت
  • تولید، انتشار یا توزیع داده ها یا نرم افزار های غیر مجاز
  • فروش یا انتشار گذرواژه یا داده های دیگران

مشاوره با پلیس فتا

مشورت با پلیس فتا
مشورت با پلیس فتا

پلیس فتا در حوزه مجرمین پیشرفته و حرفه‌ای عمل می‌کند و ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات مشاوره به مردم است.

پلیس فتا در حوزه پیشگیری از جرم دو رویکرد کلی دارد. رویکرد اول پیشگیری وضعی است. در حال حاضر اپلیکشن‌های خدماتی و نرم افزارهایی وجود دارد که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و از طریق این نرم‌افزارها جرم‌هایی اتفاق میفتد. پلیس فتا در کنار تحلیل فنی نرم‌افزار روش‌های مجرمانه را شناسایی و راهکارهایی را برای پیشگیری از جرم تعیین می‌کند.

رویکرد دوم پلیس، اجرای برنامه‌های پیشگیری اجتماعی است، مردم باید از برخی شگردهای وقوع جرم آگاه شوند تا قربانی جرائم مجرمان نشوند. در همین راستا پلیس فتا برنامه‌های بسیار زیادی ازجمله کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی در صداوسیما را اجرا می‌کند.

پلیس فتا در بخش گزارش‌های مردمی سایت پلیس فتا به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات مشاوره آنلاین به مردم هستند. افرادی که به سایت پلیس فتا دسترسی ندارند می‌توانند از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس فتا مرتبط شوند و در خواست راهنمایی و کمک کنند.

نحوه شکایت به پلیس فتا

به طور کلی، از دو طریق میتوان به پلیس فتا شکایت کرد و تخلفات را پیگیری نمود. این دو راه به شرح زیر است:

  1. شکایت از طریق دادسرای جرائم رایانه ای
  2. شکایت از طریق سایت خود پلیس فتا

در ادامه، هر دو راه را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

 1. شکایت از طریق دادسرای جرایم رایانه ای

برای شکایت از جرایمی که در بستر اینترنت و یا فضای مجازی به وقوع می پیوندند می توانید از طریق دادسرای جرایم رایانه ای اقدام نمایید. این دادسرا که به طور هماهنگ با پلیس فتا فعالیت می کند صلاحیت رسیدگی به جرایم رایانه ای را دارا می باشد.

برای ثبت شکایت از طریق دادسرای جرایم رایانه ای، افراد بایستی ابتدا در سامانه ی ثنا ثبت نام کنند و سپس از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مدارک و مستندات و دلایل خود را بر روی سایت بارگذاری نمایند.

در مرحله بعدی با مراجعه ی فرد به دادسرا و ارائه ی شکایت خود به انضمام مدارک و پرداخت هزینه های دادرسی و ابطال تمبر نیز می تواند پرونده ی خود را در دادسرای جرایم رایانه ای به جریان بیندازند.

پس از گذراندن مراحل فوق، معاونت دادسرای جرایم رایانه ای، پرونده را به پلیس فتا ارجاع داده و پلیس فتا نیز دلایل و مستندات پرونده و شاکی را به دایره ی مربوطه سپرده و آن قسمت نیز پرونده را مورد بررسی قرار می دهد.

مشورت با پلیس فتا
مشورت با پلیس فتا

شکایت از طریق سایت خود پلیس فتا

یکی از روش های دیگر برای شکایت از جرایم رایانه ای که طبیعتا راحت تر نیز می باشد، شکایت از طریق سایت خود پلیس فتا است.
چنانچه جرمی در فضای تبادل اطلاعات و یا فضای مجازی بر علیه شما رخ داد، می توانید به سایت اینترنتی پلیس فتا مراجعه کرده و بر روی قسمت ارتباطات مردمی کلیک نمایید.

در این بخش می توانید مشخصات، نشانی و نیز شماره تلفن خود را به همراه موضوع شکایت خود ثبت کرده و منتظر پیگیری های این یگان باشید.

همچنین برای شکایت از کلاهبرداری تلفنی یا شکایت از فروشگاه های اینترنتی می توانید از همین سامانه و با پر کردن فرم شکایت پلیس فتا اقدام کرده و منتظر رسیدگی به پرونده ی خود بمانید.

توجه داشته باشید که شکایت به پلیس فتا بدون نتیجه نخواهد بود و این مجری قانون تمامی موضوعات ارسالی را مورد بررسی قرار می دهد و گزارشات مردمی ثبت شده در این سامانه را پیگیری نموده و اقدامات لازم در خصوص آن ها را انجام می دهد.

بنابراین بهتر است از نوشتن شکایت های تکراری در این سامانه خودداری کرده و تنها یک بار شکایت خود را در این سامانه مطرح نمایید.

همچنین شما می توانید از طریق همین سامانه، از خدمات مشاوره با پلیس فتا نیز بهره مند شده و پاسخ سوالات خود را از مشاور پلیس فتا دریافت نمایید.

مدارک لازم برای شکایت در پلیس فتا

مدارک لازم برای شکایت در پلیس فتا بسته به نوع شکایت ها متفاوت باست.

به طور مثال برای شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی شما می توانید در صورت در اختیار داشتن آدرس ip فرد کلاهبردار و یا سرویس دهنده ی اینترنت وی اقدام به طرح شکایت کنید.
همچنین برای کلاهبرداری ها و یا انواع دسترسی های غیر مجاز به داده ها و اطلاعات شما، می توانید از پیام های رد و بدل شده در شبکه های مجازی نیز استفاده کرده و آن ها را ضمیمه ی پرونده نمایید.

مشاوره پلیس فتا نیز در خصوص نحوه ی شکایت به پلیس فتا می تواند مسیر شکایت را برای شما روشن کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

جمع بندی

با رشد فضای سایبری و اینترنت، جرائمی هم در این فضا شکل گرفت و نیاز به نهادی حس میشد که بتواند دانش و تخصص کافی برای پیگیری این موارد را داشته باشد و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با همین ایده شکل گرفت.

به این ترتیب، تمامی شهروندان میتوانند جرائم اتفاق افتاده در فضای مجازی را از طریق پلیس فتا پیگیری کرده و حقوق از دست رفته خود را بازگردانند.

چنانچه نیاز به پیگیری موردی از طریق پلیس فتا داشتید، میتوانید از طریق دادسرای جرائم رایانه ای یا سایت پلیس فتا نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.

پیام بگذارید