مشورت با پلیس آگاهی

مشورت با پلیس آگاهی

مشورت با پلیس آگاهی

پلیس آگاهی ناجا یکی از یگان‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.اداره کل آگاهی تحت تابعیت معاونت تحقیقات و کشف جرائم ناجا در سال ۱۳۷۰ با اجرای طرح ادغام نیرو‌های انتظامی، تشکیل شد. حدود یک دهه بعد، معاونت تحقیقات و کشف جرایم به معاونت آگاهی تغییر نام داد. و اداره کل آگاهی به سه اداره تقسیم شد. اداره کل مبارزه با جرایم جنایی، مبارزه با جرائم خاص و جرائم رایانه‌ای تقسیم شد.

علاوه بر این، اداره کل مبارزه با قاچاق کالا هم تغییر نام داد به نام جدید اداره کل مبارزه با جرائم اقتصادی و تحت این عنوان جدید به این معاونت پیوست. در نهایت در سال ۱۳۸۵ معاونت آگاهی به پلیس آگاهی تغییر نام داد و زیر مجموعه های متعددی دارد. زیرمجموعه های معاونت آگاهی شامل بخش امور اداری، پشتیبانی عملیات و امور ماموریتی-عملیاتی می باشد.

وظایف پلیس آگاهی چیست؟

 

پلیس آگاهی به عنوان ضابط قوه قضاییه وظایف مهمی را بر عهده دارد. اولین وظیفه این یگان، کشف جرایم می باشد. همچنین وظیفه بررسی و تحقیق، حفظ مستندات و آثار جرایم، دستگیر کردن مجرمان و متهمان و نیز جلوگیری از فرار متهم را دارد.

وظیفه خطیر و بسیار حساس پلیس آگاهی انجام اقداماتی مرتبط با تشخیص هویت و کشف علمی جرایم می باشد. لذا نیروهای پلیس آگاهی به طور مستمر تحت تعلیم و آموزش های به روز علمی هستند تا به انواع جدید جرائم آشنا و آگاه باشند و بتوانند بررسی های علمی را به درستی انجام دهند.

پلیس آگاهی برای آن که بتواند مجرمین را شناسایی و تعقیب کند، اقدام به جمع‌آوری آثار و مدارک جرم و انجام آزمایشات پیشرفته بر روی آثار و مدارک به دست آمده، می کند. از دیگر وظایف آن، مطالعه و بررسی در مورد دلایل علل و عوامل ارتکاب جرائم و تجزیه و تحلیل آن و فعالیت های واحدهای این یگان، می باشد.

مشورت با پلیس آگاهی
مشورت با پلیس آگاهی

مرکز مشاوره پلیس آگاهی

پلیس آگاهی یکی از مراکز و یگان‌های انتظامی پرتردد و از اماکنی است که مراجعان بیشتری به آن رفت و آمد دارند لذا وجود مرکز مشاوره در این اماکن ضرورت دارد تا بتواند با ارائه راهنمایی و مشاوره‌های تخصصی، اندکی از بار ماموریت‌های سایر واحدهای پلیس آگاهی بکاهد.

ایجاد رابطه نزدیک، صمیمی و اعتمادآمیز با مردم، تلاش برای از بین بردن بسترهای بروز معضلات اجتماعی و پیشگیری از آنها، آگاه‌سازی جامعه به منظور افزایش توانمندی‌های مقابله‌ای و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحران‌های زندگی از جمله اهداف مهم  واحد مشاوره و مددکاری در مقر پلیس آگاهی است.

همچنین کاهش حجم پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه و انجام مشاوره‌های روانشناسی با افرادی که به نوعی در معرض جرایم قرار گرفته و توسط پلیس آگاهی دستگیر شده‌اند و نیز ارائه مشاوره به بزه‌دیده که آسیب‌های روحی و روانی را متحمل می‌شود از دیگر وظایف این واحد مشاوره و مددکاری است. از دیگر اهداف واحد مشاوره و مددکاری در پلیس آگاهی است.

مشورت با پلیس آگاهی
مشورت با پلیس آگاهی

پلیس آگاهی وظیفه رسیدگی به چه نوع پرونده هایی را دارد؟

وظیفه اصلی پلیس آگاهی، رسیدگی به پرونده های سرقت است. سرقت از نظر ابعاد ارزش آن به دو قسمت سرقت خُرد و سرقت بزرگ تقسیم می شود.

مردم برای سرقت از از نوع خرد، مثل سرقت دوچرخه، جیب بری نیاز است به کلانتری ها مراجعه کنند. جرائم بزرگتر در حیطه تخصص پلیس آگاهی است؛ چرا که پلیس آگاهی از عملیاتی ترین پلیس های تخصصی کشور است.

استثنائا در شهر بزرگ تهران، دو معاونت برای مقابله با سرقت فعالیت می کنند. حیطه کاری یکی از آنها رسیدگی به پرونده های سرقت وسایل نقلیه و دیگری به سایر سرقت ها می پردازد. هدف از این تقسیم بندی این است که متاسفانه حجم زیادی از پرونده های سرقت، مربوط به سرقت وسایط نقلیه و خودرو در تهران است.

همچنین، رسیدگی به تمام جرایم جنایی مثل قتل، تجاوز، آدم ربایی، سرقت مسلحانه، آتش سوزی عمدی، توسط پلیس آگاهی رسیدگی می شود.

جالب است بدانید که پرونده هایی تحت عنوان فِقدان که مرتبط با گم شدن افراد می باشد، در حیطه کاری پلیس آگاهی می باشد.

طبق اظهارات مقامات ارشد در پلیس آگاهی، به علت افزایش تعداد پرونده های جرائم مربوط به جعل و کلاهبرداری، دو اداره ویژه تحت همین عناوین در پلیس آگاهی فعال هستند تا مردم سریع تر و راحت تر به حق خود برسند.

مشورت با پلیس آگاهی
مشورت با پلیس آگاهی

 

 

پیام بگذارید