مشاوره حقوقی با پلیس فتا

مشاوره حقوقی با پلیس فتا

مشاوره حقوقی با پلیس فتا

مشاوره حقوقی پلیس فتا

با پیشرفت علم و تکنولوژی به طور گسترده اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی ها شده است، فضای مجازی نیز مانند هر سازمان یا اجتماع دیگری نیز نیازمند مرجع و افرادی است که بر آن نظارت داشته باشند و این وظایف بر عهده ی مرجعی به نام پلیس فتا است. در این بخش می خواهیم مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران را بررسی کنیم. مشاوره حقوقی با پلیس فتا در ایران بیان می دارد که این مرجع برای مدیریت و نظم بخشیدن به فضای مجازی و اینترنت مسئولیت هایی را بر عهده دارد.

پلیس فتا در واقع اختصاری از کلمات پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران است و از این کلمات واضح است که هدف اصلی از تشکیل این سازمان مسائل تبادل اطلاعات است و تبادل اطلاعات به طور گسترده ای در اینترنت انتقال می یابند.

در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار و به طور رسمی مرکز فتا شروع به کار کرد. در مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران نام دیگری نیز به کار میرود، پلیس سایبری همان پلیس فتا است که وظیفه ی جرایم رایانه ای و… را بر عهده دارد. به منظور نظم بخشیدن به فضای مجازی و اطلاعات رایانه ای قانونی برای جرایم رایانه ای نیز تصویب شده است. پلیس فتا در اینستاگرام و پلیس فتا در تلگرام نیز حضور دارد و اطلاعات توسط این مرجع کنترل می شود.

“پلیس سایبری ایران همان پلیس فتا نام گرفته که مسئولیت کشف و دستگیری مجرمین رایانه ای و سایبری را بر عهده دارد؛ اخیراً عده ای با فرض بر اینکه با روشن کردن یک فیلتر شکن می توانند در اینترنت هر کاری بکنند و این ارگان را نیز دور بزنند، دستگیر شده و اسیر کیفر شده اند.

 

وظایف پلیس فتا در ایران:

 

مشاوره حقوقی با پلیس فتا
مشاوره حقوقی با پلیس فتا

در مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران لازم است تا به اهداف و وظایف این گروه نیز توجه شود، ایجاد امنیت و آرامش در فضای مجازی، ایجاد بستری مناسب برای معاملات اینترنتی اقتصادی و فرهنگی و…، جلوگیری از ساخت مطالب و محتواهای آسیب زا و غیر اخلاقی، اطلاع رسانی مناسب و به روز و…. از زمره مسئولیت های پلیس فتا در ایران است.

پلیس فتا در شبکه های اجتماعی متفاوت حضور مستمر دارد و فرار از دست پلیس فتا امکان پذیر نیست. تحولات فناوری باعث شده فضای گسترده ای ایجاد شود و در بستر اینترنت و دنیای مجازی معاملات زیادی نیز صورت می گیرد، در حال حاضر اکثر مشاغل در فضای مجازی کار خود را ادامه می دهند و این باعث می شود تا افرادی سوء استفاده گر و خاطی نیز با ورود به دنیای مجازی قصد استفاده ی نادرست از کالا و خدمات دیگران را داشته باشند. تاثیر پلیس فتا در این زمان قابل شهود خواهد بود، می توان گفت جزئیات کار پلیس فتا همه به حضور دائم این مرجع اشاره دارند.

اگر افرادی اقدام به انجام تولید محتوا های غیر اخلاقی کنند با تذکر پلیس فتا مواجه و بعد از آن افرادی که جرمی در بستر فضای مجازی انجام دهند دستگیر شدن توسط پلیس فتا برای آن ها امری حتمی خواهد بود.

 

آیا پلیس فتا راه های دیگری به غیر از IP برای ردیابی مجرمین رایانه ای دارد؟

در مشاوره حقوقی با پلیس فتا در ایران لازم به ذکر است که هویت هیچ فردی برای پلیس فتا پنهان نیست. یکی از شیوه های پیگیری افراد مجرم آی پی گوشی و دستگاهی است که افراد از آن در جرایم استفاده می کنند، از دیگر شیوه های پیگیری این مرجع می توان به شناسایی گوشی، شناسایی محل سکونت، ردیابی شماره تلفن، ردیابی شماره کارت و… اشاره کرد. برای مثال اگر شخصی از طریق حساب بانکی اقدام به کلاهبرداری و یا سوء استفاده کند پلیس فتا با ردیابی حساب فرد مجرم را شناسایی می کند.

در این فضای مجازی گسترده افراد مختلفی اقدام به کلاهبرداری و اختلاس و یا جرایم خورد و کلان دیگر می کنند و باید دانست تمام موارد که جرم پنداشته می شود قابل ردیابی است.

 

پلیس فتا بیشتر بر چه مواردی حساس است و امکان دستگیر شدن در کدام موارد توسط پلیس فتا بیشتر است؟

مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران به این امر اشاره دارد که فضای مجازی و هر کانال و گروه و اجتماع مجازی ای قابل شناسایی توسط مرجع فتا است، تمامی محتویات شبکه های مجازی بررسی می شود و مشاهده ی هر پیام، ویدیو و…. غیر اخلاقی و آسیب زا قابل پیگیری خواهد بود.

 

نکته: پلیس فتا به موارد غیر اخلاقی، خلاف شرع مقدس و غیر قانونی در فضای مجازی حساس است و امکان دستگیر شدن در جرایم رایانه ای توسط پلیس فتا وجود دارد.

 

حوزه فعالیت پلیس فتا تا کجاست و در چه مواردی فعالیتش محدود می شود؟

مشاوره حقوقی با پلیس فتا
مشاوره حقوقی با پلیس فتا

 

حوزه فعالیت پلیس فتا در ایران بسیار گسترده است، به تبع گسترده بودن فضای مجازی فعالیت این مرجع نیز دامنه ی وسیعی دارد، هر عمل غیر قانونی و غیر اخلاقی در فضای مجازی در حوزه ی فعالیت پلیس فتا است. برداشت های غیر مجاز، کلاهبرداری رایانه ای، انتقال پول غیر مجاز، شنود و هک رایانه، هک گوشی همراه و… می تواند تعدادی از حوزه های فعالیت پلیس فتا باشد. این مرجع صلاحیت پیگیری جرایم رایانه ای و فضای مجازی را دارد. برای مشاوره در جرایم رایانه ای و شناخت انواع فعالیت های رایانه ای از پلیس فتا استفاده کنید.

 

جرایم حوزه ی فعالیت پلیس فتا به شرح زیر اند

مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران به بررسی جرایم رایانه ای نیز می پردازد.

این جرایم در حوزه ی فعالیت پلیس فتا هستند:

  • دسترسی غیر مجاز سامانه های رایانه ای و… .
  • شنود غیر مجاز رایانه ها و تلفن همراه.
  • جاسوسی رایانه، انتقال داده های رایانه ای و دستکاری آن ها.
  • جعل اطلاعات رایانه ای.
  • تخریب و اخلال در فضای مجازی یا اطلاعات رایانه ای.
  • سرقت و کلاهبرداری رایانه ای.
  • نشر اکاذیب، نشر محتوای غیر اخلاقی و هرزه نگاری.
  • نشر تصاویر و ویدیو های مستهجن.
  • هتک حیثیت افراد، آسیب زدن به شخصیت و حیثیت افراد از طریق فضای مجازی و رایانه.
  • نشر اطلاعات خصوصی افراد.
  • انتشار محتویات غیر مجاز و…..

تحقیق و پیگیری جرایم فضای مجازی و رایانه ای به عهده ی پلیس فتا است.

 

آیا وزارت اطلاعات همان پلیس فتا می باشد؟

 

مشاوره حقوقی با پلیس فتا
مشاوره حقوقی با پلیس فتا

یکی دیگر از مراجعی که به سهولت کار در مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران کمک می کند وزارت اطلاعات است. البته بدیهی است که وزارت اطلاعات و پلیس فتا دو مرجع با هم متفاوت هستند. همکاری تنگاتنگ پلیس فتا با وزارت اطلاعات سبب می شود تا محیط مجازی امن تری داشته باشیم.

پیام بگذارید