مشاور خصوصی پلیس

مشاور خصوصی پلیس

مشاور خصوصی پلیس

سیستم خانواده از مهم ترین سیستم های جامعه می باشد که بر اساس ازدواج دو جنس مخالف با یکدیگر تشکیل می شود و حفظ و تداوم آن از اهمیت ویژه ای بر خوردار است . همان طور که گفته شد خانواده به عنوان واحد اجتماعی می باشد و این خانواده کانون رشد و تکامل ، التیام و شفا دهندگی و تغییر و تحول آسیب ها و عوارض است که هم بستری برای شکوفایی و هم فرو پاشی در روابط اعضایش می باشد .

اهمیت خانواده سالم در این جا است که با توجه به توانمندی هایشان در مورد مسائل مشترک تصمیم بگیرند. مشاور خصوصی پلیس در مراکز مشاوره معمولا مشکلات افراد را در بطن محیط ، خصوصا در محیط خانواده مورد بررسی قرار می دهد.

مشاور خصوصی پلیس
مشاور خصوصی پلیس

نقش کلیدی مشاوره پلیس در کاهش تعارضات خانوادگی

مشاوره و روان شناسی به عنوان مرهمی برای روح و روان انسان از اهمیتی خاص برخوردار است و در واقع علم مشاوره پا به پای علوم دیگر و حتی فراتر از آن ها در جامعه امروز اهمیت پیدا می کند.

تحولات بی حد و حصر در بنیان های جوامع که بر اثر حرکت از دوران گذار به سمت زندگی ماشینی و صنعتی رخ داده به پدید آمدن شکاف هایی منجر شده که انسان های امروز را ناگزیر از هم نواسازی خود با شرایط جدید کرده است.

در چنین فضایی، بحران هایی پیش روی افراد پدید می آید که اگر متوقف نشود، دنیای روحی و روانی آنها را متلاطم می کند. آسیب های اجتماعی و روحی و روانی از جمله طلاق، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، اختلافات خانوادگی، نارضایتی شغلی، اضطراب، افسردگی محصول تحولات زندگی صنعتی اند.

به طور کلی انسان سالم، محور توسعه پایدار است و اگر انسان سلامت جسمی و روحی مطلوبی نداشته باشد، قادر به درک مسائل، مشکلات، ناهنجاری ها، آسیب ها و بن بست ها نبوده و از توان لازم برای ارائه ی راه حل ها و کمک به توسعه ی جامعه برخوردار نخواهد بو د.

بنابراین مشاوره و روان شناسی به عنوان مرهمی برای روح و روان انسان از اهمیتی خاص برخوردار است و در واقع علم مشاوره پا به پای علوم دیگر و حتی فراتر از آن ها در جامعه امروز اهمیت پیدا می کند تا بتواند، نقش خود را در پرورش سلامت روحی و روانی انسان ها در رسیدن به توسعه پایدار ایفا کند.

در حال حاضر مشاوره اصل فراموش شده ای است که اگر برای آن ارزش قائل شده و برای رفع مشکلات خانوادگی در جامعه نهادینه شود، بسیاری از پرونده های طلاق در مراحل اولیه منجر به سازش طرفین می شود و آمار طلاق کاهش می یابد.

آمارهای به دست آمده نشان دهنده اهمیت مشاوره است. بررسی پرونده های طلاق نشان می دهد که طلاق علل مختلفی از جمله علل روانی، اجتماعی، اقتصادی و رفتاری دارد، بنابراین استفاده زوج ها از مشاوره و مددکاری اجتماعی در کاهش آمار طلاق بسیار مؤثر است.

گسترش مشاوره های خانوادگی و تخصصی و فرهنگ بهره گیری از مشاوره در مواقع بحرانی و بروز اختلاف در میان خانواده ها از راهکارهای قطعی کاهش طلاق است.

بررسی وضعیت ازدواج و طلاق در کشور نشان می دهد که حلقه مفقوده ای به نام آموزش و فرهنگ سازی و همچنین کمرنگ بودن جایگاه مشاوره و مددکاری اجتماعی باعث افزایش تدریجی طلاق در سال های اخیر شده، از

این رو ضروری است که گاهی در کنار ارائه آمار و هشدار، نیم نگاهی هم به فرهنگ سازی در مورد نقش مداخلات تخصصی و مشاوره در سازش زوج داشته باشیم چرا که همه می دانیم و مسئولان نیز به خوبی به این امر واقف هستند که کانون خانواده ها در معرض خطر فروپاشی قرار دارد.

مراکز مشاوره با هدف رفع اختلافات خانوادگی و حل مسایل و مشکلات خانواده ها از طریق مشاوره و گفت و گو و هم چنین تحکیم و تقویت بنیان خانواده راه اندازی شده اند.

مشاور خصوصی پلیس
مشاور خصوصی پلیس

براساس تحقیقات انجام شده توسط روان شناسان، افرادی که از همان ابتدا یعنی قبل و هنگام ازدواج با آگاهی یا کمک و مشورت همسر خود را انتخاب کنند و در انتخاب و گزینش صحیح اطلاعاتی کسب کنند. در ادامه ی زندگی مشترک از رضایت بیش تری برخوردار می شوند و از زندگی خود لذت بیش تری می برند.

مراکز مشاوره به منظور رفع مشکلات خانوادگی و حل مسائل خانواده ها راه اندازی شده اند و به طور قطع نقش مؤثری در کاهش اختلافات و آمار طلاق دارند.

مرکز مشاوره فرماندهی نیروی انتظامی  یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات تخصصی در حوزه خانواده به مردم به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه طلاق است.

یکی دیگر از خدمات مرکز مشاوره پلیس، برگزاری جلسات آموزش مهارت های زندگی برای خانواده ها است که به صورت آموزش مهارت های زندگی در قالب کارگاه آموزشی- تخصصی ارتباط موثر بین زوجین، کنترل خشم، حل مساله و ….. توسط کارشناسان مجرب روانشناسی و مشاوره ارائه می شود.

مرکز مشاوره نیروی انتظامی با کادری مجرب در 2 نوبت صبح و عصر آماده ارائه خدمات تخصصی در حوزه مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی، خدمات روانشناسی فردی، مددکاری اجتماعی، مشاوره مذهبی، مشاوره پیشگیری از اعتیاد، برگزاری کارگاه های آموزشی-تخصصی، مهارت های زندگی برای خانواده ها است.

 

چه موقع باید از مشاوره استفاده کرد ؟

مشاور خصوصی پلیس
مشاور خصوصی پلیس

طبق نظر بهترین روانشناس خانواده ، برخی از مشکلات به قدری با خانواده پیوند می خورد که نیازمند درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد زیرا که ممکن است این مشکلات به خاطر ساختار خانواده ای که فرد در آن زندگی می کند و بزرگ شده است ، باشد .

طبق نظر مشاور خانوادگی  به وجود آمدن تنش ها و بحث ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر فردی با اختلافات خانوادگی مواجه می شود . این اختلافات ممکن است بین زوجین یا ارتباط والدین و فرزندان باشد . وجود اختلافات خانوادگی نیازمند آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن تنش های موجود می باشد .

مشاوره خانواده بسیار گسترده است و  این شیوه درمانی را می توان در شاخه های مختلف که مربوط به روانشناسی خانواده باشد استفاده کرد .

پیام بگذارید