شرایط اخذ پاسپورت

شرایط اخذ پاسپورت

شرایط اخذ پاسپورت

ضروری‌ترین مدرکی که هنگام سفر به کشورهای خارجی درخواست می‌شود، پاسپورت است. پاسپورت به عنوان یکی از اسناد هویتی در فرآیندهای مهاجرت و یا سفرهای تفریحی به شمار آمده و اعتبار داشتن آن از ارزش بالایی برخوردار است. تبعه هر کشور می‌توانند برای دریافت پاسپورت یا گذرنامه آن اقدام کنند و افراد چند تابعیتی نیز می‌توانند چندین پاسپورت از ملیت‌های مختلف دریافت کنند.

برای سفر به بسیاری از کشورهای جهان، با ارائه پاسپورت خود، لیبل ویزای آن کشور را دریافت کرده که بیانگر مجوز ورود شما به آن کشور است.

 

اعتبار پاسپورت و تمدید آن

یکی از مسائلی که ممکن است مردم کمتر به آن توجه کنند، مدت زمان اعتبار پاسپورت آن‌هاست. اغلب برای خروج از کشور، پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. پس فرقی نمی‌کند که کشوری که قصد سفر به آن را دارید، نیازمند ویزا هست یا خیر، اولین قدم شما بهتر است بازبینی مدت زمان اعتبار پاسپورت‌ شما باشد. در صورتی که کمتر از 6 ماه از اعتبار پاسپورت شما باقی مانده، باید برای تمدید آن اقدام کنید.

نحوه اخذ پاسپورت و یا تمدید آن

برای درخواست پاسپورت ایران و یا تمدید آن باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. پس از تکمیل فرم مورد نیاز و ارائه مدارک ضروری درخواست خود را ثبت می‌کنید. پس از گذشت ده روز پاسپورت شما صادر شده و برایتان ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که حضور فرد متقاضی هنگام درخواست پاسپورت ضروری است.

شرایط اخذ پاسپورت
شرایط اخذ پاسپورت

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه

اصل پاسپورت قبلی (برای تمدید)

یک قطعه عکس بیومتریک با شرایط زیر:

  • پس زمینه سفید باشد.
  • عکس جدید باشد.
  • آقایان بدون زیورآلات، کلاه، عینک و زیورآلات بوده و لباس سفید بر تن نداشته باشند.
  • بانوان با رعایت حجاب اسلامی، بدون آرایش و با روسری یا مقنعه تیره به نحوی که تمامی صورت پیدا باشد.

*توجه داشته باشید که افراد زیر 18 سال باید مجوز محضری و یا اجازه قیم قانونی خود را داشته باشند.

*شناسنامه افراد بالای 15 سال باید حتما عکس دار باشد و افراد کوچکتر از 15 سال باید مدارکی چون دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به تحصیل و یا پاسپورت عکس‌دار را ارائه دهند.

*بازنشستگان نظامی باید حداقل 5 سال از سال بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد و یا اجازه‌نامه کتبی حفاظت یگان خود را به همراه داشته باشند. شاغلین نظامی نیز بدون داشتن اجازه‌نامه کتبی امکان دریافت پاسپورت را نخواهند داشت.

*برای باطل کردن پاسپورتی که بیش از یک سال از اعتبار آن باقی مانده، باید یک نامه از اداره گذرنامه ارائه داد.

نکات تکمیلی برای آقایان

آقایان باید اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت هوشمند خود را ارائه دهند. مشمولان وظیفه نیز در صورتی که مجوز رسمی از سازمان وظیفه عمومی داشته باشند، می‌توانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند. افرادی که سن آن‌ها بیشتر از 50 سال باشد، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت ندارند. همچنین دانشجویان باید به سازمان وظیفه عمومی یک مجوز کتبی از طرف محل تحصیل خود ارائه دهند.

نکات تکمیلی برای بانوان

تمامی بانوان متاهل برای دریافت پاسپورت باید اجازه‌نامه محضری و کتبی از همسر خود را ارائه دهند. البته این قانون در مورد بانوانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند، صدق نمی‌کند. افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند، باید گواهی فوت و اصل شناسنامه باطل شده همسر خود را به همراه داشته باشند. ارائه اصل طلاق‌نامه نیز برای بانوانی که از همسر خود جدا شده‌اند، ضروری است.

شرایط اخذ پاسپورت
شرایط اخذ پاسپورت

هزینه دریافت پاسپورت

  • مبلغ 1250 تومان برای دریافت فرم و شناسه پاسپورت
  • پرداخت 53600 تومان به دفتر پلیس +10 با احتساب هزینه پستی
  • پرداخت فیشی به ارزش 6250 تومان به حساب شهرداری
  • پرداخت فیشی به ارزش 125000 تومان به حساب نیروی انتظامی

و درکل می‌توان گفت که هزینه تعویض/تمدید پاسپورت با هزینه پست، ثبت احوال و عکس با شرایط گفته شده بطور حدودی 250 هزار تومان می شود.

*تمامی مبالغ گفته شده تنها از طریق دستگاه کارتخوان موجود در مرکز پلیس +10 امکان‌پذیر است.

مدت زمان لازم برای صدور پاسپورت

در صورت عدم وجود مشکلی خاص، معمولا بین یک هفته تا 20 روز کاری صدور پاسپورت شما طول خواهد کشید. شما می‌توانید متوسط زمان 10 روز را در نظر بگیرید و چه بسا صدور در کمتر از 5 روز هم اتفاق افتاده است.

انواع پاسپورت در ایران

در حال حاضر سه نوع پاسپورت در ایران موجود است:

پاسپورت گردشگری

این پاسپورت که عمومی‌ترین نوع است برای مقاصد توریستی، تجاری و تحصیلی به کار می‌رود. به عبارت دیگر تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی، کاری و یا توریستی را دارند باید ابتدا این پاسپورت را دریافت کنند.

پاسپورت دیپلماتیک

این نوع پاسپورت به مسئولین سیاسی و دیپلمات‌های کشور اختصاص داشته و از قوانین و رویه‌های خاصی برخوردار است.

پاسپورت خدمت

تمامی کارمندان دولتی که برای انجام ماموریت‌های کاری خود نیازمند خروج از کشور هستند، می‌توانند این پاسپورت را دریافت کنند. مانند پاسپورت دیپلماتیک، این نوع نیز از رویه‌های بخصوصی پیروی می‌کند.

موارد منع صدور پاسپورت

تمامی افراد امکان دریافت پاسپورت را نداشته و در واقع دارا بودن برخی شرایط آن‌ها را از دریافت پاسپورت منع می‌کند. این شرایط عبارتند از:

  • دستور کتبی مسئولین قضایی مبنی بر منع خروج از کشور
  • حکومت خروج این افراد از کشور را خلاف مصلحت کشور بداند
  • بدهکاران به اداره ثبت اسناد و یا دادگستری

مدت زمان اعتبار پاسپورت

پاسپورت صادر شده به مدت 5 سال اعتبار دارد. پس از گذشت این مدت پاسپورت شما منقضی شده و برای تمدید آن باید اقدام کنید. توجه داشته باشید که بهتر است پیش از به اتمام رسیدن تاریخ انقضای پاسپورتتان برای تمدید آن اقدام کنید، به طور مثال وقتی کمتر از 6 ماه از اعتبار آن باقی مانده است.

گم کردن پاسپورت

در صورتی که پاسپورت خود را به هر دلیلی گم کنید، باید به اداره گذرنامه در غرب تهران مراجعه کرده و اعلام مفقودی و سپس از ابتدا باید روند دریافت پاسپورت جدید خود را طی کنید. لازم به ذکر است که اگر اعتبار پاسپورت شما به اتمام رسیده باشد، نیازی به ارائه گزارش مفقودی نیست.

دریافت پاسپورت برای مشمولین وظیفه عمومی

اگر هنوز دوران سربازی خود را نگذرانده و یا شامل معافیت نیز نمی‌شوید، برای دریافت پاسپورت باید از رویه‌های خاصی پیروی کنید. یکی از مهم‌ترین این شرایط ارائه وثیقه بانکی متناسب با نوع سفر است. به طور مثال برای سفرهای پژوهشی باید وثیقه‌ای به ارزش 8 میلیون تومان، سفرهای تفریحی 15 میلیون تومان و سفرهای زیارتی 3 میلیون تومان ارائه شود. این مبلغ می‌تواند به صورت نقدی و یا ضمانت پرداخت شود.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشوری خارجی به شکل فرصت مطالعاتی و یا دوره‌های مشترک را دارند، به ازای مدرک خود اجازه اقامت در کشوری دیگر را دارند. این دوره در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 6 ماه و در مقطع دکتری 12 ماه است. متقاضیان باید مبلغ 8 میلیون تومان برای فرصت مطالعاتی و برای دوره‌های مشترک 15 میلیون تومان ودیعه بانکی ارائه کنند.

پیام بگذارید