کارت سوخت المثنی

کارت سوخت المثنی

کارت سوخت المثنی

کارت سوخت خودرو از استعلام تا دریافت

اگر به سطح خیابان‌ها نگاه کنیم تعداد ماشین‌ها بیشتر از افراد شده است و بیشتر ترددها غیر ضروری است. کارت سوخت خودرو و سهمیه بندی سوخت یکی از تدابیری بود تا باعث شد افراد تا از خودروی شخصی خود استفاده‌های بهتر و به جایی بکنند. وقتی این طرح کاملا انجام شد، تمام خودروها در تکاپوی تهیه کارت سوخت بودند و از زمان استعلام تا دریافت قطعا مدت زمان زیادی طول می‌کشید. موانع و مشکلات زیادی سر راه افرادی که برای دریافت کارت اقدام می‌کردند، وجود داشت. این موانع می‌توانست هم در مراحل ثبت نام و هم در مراحل استعلام و دریافت باشد. بیشتر خودروهایی که جهت دریافت کارت ثبت نام کرده‌اند، هنوز موفق به دریافت کارت نشده اند.

از آنجا که پس از اجرایی کردن طرح سهمیه بندی هر خودرو در ماه ۶۰ لیتر  بنزین سهمیه ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌کرد و اگر این مقدار پاسخگوی نیاز مصرف کننده نبود، می‌توانست بنزین آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان را برای خودروی خود استفاده کند. این سهمیه بندی برای افرادی که کارت خود را در اختیار دارند، اجرایی شده است. بعد از ثبت نام برای کارت افرادی سریعا توانستند کارت خود را دریافت کنند و برخی دیگر باید به سایت مراجعه می‌کردند تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند و یا از موجودیت کارت خود در اداره پست اطلاع پیدا می‌کردند.

مراجعه به این سایت پست برای اطلاع از فعال بودن کارت سوخت می‌تواند ثبت نام کنندگان کارت را از روند کار آگاه کند و بدانند دقیقا چه زمانی کارت را دریافت می‌کنند. پیگیری‌ها در سایت اداره پست ملی ایران از طریق vin خودرو است و با وارد کردن این کد همه فرآیندها قابل کنترل و پیگیری است.

ثبت نام کارت سوخت

برای رفاه حال شهروندان در این روزهای کرونایی ثبت نام کارت سوخت به صورت غیر حضوری با سه روش زیر امکان پذیر است.

  •   در روش اول که مراجعه به سایت خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir است، می توان برای دریافت کارت ثبت نام کرد و اطلاعات درخواستی را در فرم های مربوطه به ثبت رساند.
  •   روش دوم استفاده از اپلیکیشن دولت همراه است که در سایت هایی همچون ایران اپس، کافه بازار، مایکت و ‌… قابل دانلود می باشد. در این اپلیکیشن وارد بخش ثبت نام کارت سوخت شوید و اطلاعات درخواستی را ثبت نمایید.
  •  در روش سوم با استفاده از گوشی همراه خود به راحتی می توانید کارت سوخت خود را ثبت نام کنید. در خودروهای نو نیازی به ثبت نام نیست و همراه با مدارک خودرو کارت سوخت هم صادر می‌شود اما در خودروهای کارکرده که کارت سوخت آن ها به هر دلیلی مفقود شده، لازم است تا با استفاده از یکی از روش‌های گفته شده کارت مجدد سوخت دریافت کنند.

از آنجا که گوشی موبایل در دسترس بیشتر افراد جامعه است و بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان است، پس به راحتی امکان استفاده از آن برای امورات ضروری زندگی وجود دارد. استفاده از کد دستوری ستاره ۴ مربع برای ثبت و درخواست کارت سوخت است. زمانی که این روش را برای ثبت نام انتخاب می کنید، باید شرایط زیر را داشته باشید؛ شخص باید مالک وسیله نقلیه و مالک سیم کارت ثبت نامی باشد. کد ملی ثبت شده باید متعلق به مالک خودرو و سیم کارت باشد.

همه اطلاعات لازم و ضروری را برای پر کردن فیلدهای ثبت نامی حاضر کنید تا بتوانید هر گزینه را در کمتر از ۴۵ ثانیه بزنید در غیر این صورت به صورت خودکار از سامانه خارج می‌شوید.

 

کارت سوخت المثنی
کارت سوخت المثنی

پیگیری کارت سوخت

از فرآیند ثبت نام کارت سوخت تا دریافت آن میانگین ۴۰ روز تا دو ماه زمان لازم است. چنانچه متقاضی بعد از این مدت زمانی کارت خود را دریافت نکند، بایستی برای پیگیری کارت اقدام نماید. بیشتر کارت‌های سوخت بعد از صدور به اداره پست تحویل داده می شوند. احتمال اینکه کارت شما هم در اداره پست باشد زیاد است.

بعد از ثبت نام به شما کد پیگیری سفارش داده می‌شود. اگر این کد را سایت پست ملی ایران بزنید از وضعیت ارسال کارت خود مطلع می شوید. گاها ممکن است به دلیل آدرس های نادرست و یا عدم حضور متقاضی در محل،  پستچی بسته را به اداره مرجوع کند. در این صورت متقاضی می‌تواند با در دست داشتن مدارک شخصی به پست مراجعه کند و کارت سوخت خود را دریافت نماید.

اگر متقاضی تا ۶ ماه به باجه پستی مراجعه نکند و کارت خود را دریافت نکند این کارت به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مرجوع می‌شود و برای دریافت مجدد کارت متقاضی باید مجددا درخواست خود را ثبت کند. البته ناگفته نماند که درخواست باید برای صدور کارت سوخت المثنی باشد. در غیر این صورت سایت با خطا مواجه میزند و شما نمی‌توانید ثبت نام خود را انجام دهید.

حال برای پیگیری کارت سوخت تمامی مالکان خودروها سامانه www.epolice.ir وجود دارد که وضعیت کارت را ردیابی می‌کند و به مالک اطلاعات لازم در خصوص کارت را به متقاضی می‌دهد. به طور مثال کارت در چه وضعیتی قرار دارد؟ به کدام باجه پستی تحویل داده شده است؟ و …

استعلام کارت سوخت

 

کارت سوخت المثنی
کارت سوخت المثنی

همانطور که گفته شد خودروهای صفر و کار نکرده نیازی نیست برای ثبت نام کارت سوخت خودرو اقدام کنند و مالکان می‌توانند تنها با مراجعه به اداره پست کارت خود را تحویل بگیرند. حال برای اینکه مالک خودرو از وجود کارت در اداره پست مطلع شود برای او پیامک زده می‌شود و مالک باید برای تحویل کارت خود به اداره مراجعه کند. افرادی هم که ثبت نام کرده‌اند باید کد رهگیری ثبت نامی خود را در سامانه epolice.ir وارد کنند تا از وضعیت کارت خود مطلع شوند.

حال افرادی که وضعیت خودروی آن ها خارجی، قولنامه ای، ورثه ای یا … است، باید حتما به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند تا برای کارت سوخت این افراد اقدامات لازم انجام شود‌. در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی امکان موجودی کارت سوخت را برای خودروهای با پلاک ملی فراهم کرده است که، فرد متقاضی به راحتی می‌تواند تنها با داشتن اینترنت استعلام کارت سوخت خود را بگیرد.

کارت سوخت گم شده

 

کارت سوخت المثنی
کارت سوخت المثنی

گاها ممکن است شما کارت سوخت خود را در جایی فراموش کنید و یا همراه مدارک دیگری این کارت را نیز گم کنید‌. از آنجا که شما تنها با داشتن کارت سوخت می توانید بنزین سهمیه ای با نرخ دولتی را بگیرید، پس داشتن این کارت در تمامی جایگاه ها الزامی می باشد. بنابراین زمانی که کارت خود را گم کنید و مجدد برای دریافت کارت جدید اقدام کنید، کل سهمیه شما حذف می‌شود و از تاریخ صدور کارت جدید سهمیه محاسبه می‌شود.

برای پیدا کردن کارت گم شده نیازی نیست ابتدا آگهی روزنامه ثبت کنید یا مدتی طولانی به انتظار بنشینید. فقط کافیست به صورت حضوری به دفاتر پلیس بعلاوه ده مراجعه کرده و درخواست کارت المثنی کنید. البته می توانید قبل از مراجعه به پلیس + ۱۰ ابتدا به وب سایت “پست یافته”  مراجعه کنید و از پیدا شدن و پیدا نشدن کارت خود مطلع شوید‌.

گم شدن کارت می‌تواند زمینه سوء استفاده افراد را فراهم کند مخصوصا اگر کارت شما بدون رمز باشد، در این صورت به راحتی می توان سهمیه موجود را خالی کرد. حال برای جلوگیری از این سواستفاده های احتمالی، حتما باید بعد از اطلاع از موجود نبودن کارت به دفاتر پلیس مراجعه و کارت سوخت مفقود شده را باطل کرد و درخواست کارت مجدد یا المثنی را ثبت کرد. برای این کار تنها کافیست مدارک شخصی مالک خودرو و مدارک وسیله نقلیه به صورت کامل ارائه شود.

نکته مهم در رابطه با درخواست باطل کردن کارت گم شده این است که حتما باید خود مالک برای باطل شدن کارت اقدام کند، در غیر این صورت این اقدام توسط فرد دیگری انجام نخواهد شد. بعد از مراجعه و بررسی مدارک فرم های مربوطه تکمیل می‌شود و هزینه های مربوطه پرداخت می‌شود. پس از پایان مراحل رسید درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی برای فرد صادر می‌شود.

کارت سوخت المثنی

کارت سوخت المثنی
کارت سوخت المثنی

امروزه بیشتر افراد با اهداف سودجویانه قصد درخواست المثنی کارت سوخت را دارند. زمانی که اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب بانکی شما در اختیار شخص دیگری باشد این فرد به راحتی می‌تواند درخواست کارت المثنی کند. از این رو برای پیشگیری از این اقدامات مجرمانه دولت صدور کارت المثنی را فقط به صورت حضوری امکان پذیر کرده است.

پس اگر خودروی شما فاقد کارت سوخت است یا اصلا کارت برای خودرو صادر نشده است می توانید به صورت حضوری به دفاتر پلیس بعلاوه ده در سطح شهر خود مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. برای این اقدام اقداماتی از قبیل ارائه مدارک شناسایی معتبر مالک مانند مدارک شناسایی که شامل کارت ملی یا شناسنامه و گذرنامه است.

این مدارک برای اشخاص حقوقی شامل معرفی نامه از سازمان یا شرکت مربوطه با امضا و مهر مجاز و همچنین مدارک شناسایی است. صدور المثنی کارت گم شده معمولا ۲ هفته تا دو ماه زمان می برد و اگر مدارک بدون نقص باشد و آدرس پستی درج شده صحیح باشد، حداکثر تا ۴۰ روز کارت مجدد صدور و ارسال می‌شود چون این کار مراحل اداری سخت و پیچیده‌ای ندارد و متقاضیان یک روزه می‌توانند تمام مراحل را انجام دهند و منتظر صدور مجدد کارت هوشمند خود باشند.

پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی

 

کارت سوخت المثنی
کارت سوخت المثنی

همانطور که گفته شد پیگیری کارت سوخت تنها با چند روشی که گفته امکان پذیر است و باید همه مدارک لازم برای پیگیری کارت هوشمند سوخت به اسم خود مالک باشد. کارت سوخت، کارت ماشین، شماره تلفن همراه و ..‌ حتما باید به اسم مالک و با کد ملی او ثبت شده باشند در غیر این صورت در مراحل پیگیری سایت با اختلال مواجه می‌شود و ممکن است عملیات لغو شود.

پس اگر بخواهید برای پیگیری کارت خود مراجعه کنید حتما باید مدارک شناسایی که شامل کارت ملی و شناسنامه و مدارک خودرو را همراه خود داشته باشید تا بتوانید استعلامات لازم را انجام دهید.

در گذشته محدودیتی برای داشتن یا نداشتن کارت سوخت وجود نداشت و بیشتر دارندگان خودروهای ملی هیچوقت برای دریافت کارت خود اقدام نکردند. اما سهمیه بندی باعث شد تا همه مالکان خودروها مجبور شوند تا برای صدور کارت اقدام کنند.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که مدارک هویتی مالکان خودرو برای درخواست المثنی کارت سوخت، الزامی است و حتما فرد باید برای درخواست المثنی به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کند. برای تمامی خودروهای لیزینگی، ورثه‌ای و … امکان دریافت کارت سوخت وجود دارد و فقط در نحوه ی مراحل و مدارک لازم، ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد. پس اگر به هر دلیلی کارت سوخت شما مفقود شده و یا تا بحال اقدامی برای دریافت آن انجام نداده اید، بهتر است با یکی از روش های گفته شده سریعا خودروی خود را مجهز به کارت هوشمند سوخت کنید.

پیام بگذارید