مشاوره ی پلیس

مشاوره ی پلیس

مشاوره ی پلیس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سردار “احمد نوریان” در مراسم فارغ التحصیلی کارشناسان، مشاوران و مددکاران دانشگاه علوم انتظامی امین با اشاره به سخنان مولای متقیان که فرمودند:”بهترین احسان ها و خدمات آن است که موافق با شریعت ما یعنی مطابق با شرایط و موازین دینی باشد”، گفت: از مبانی و آیات الهی این چنین بر می آید که آن چه به سود مردم بوده ، پایدار است و آن چه که سودمند نباشد از بین می رود.
مشاوره ی پلیس
معاون اجتماعی ناجا با بیان این که خدمت به مردم بر حسب روایات نوعی عبادت محسوب می شود، گفت: خدمت عبادی علاوه بر انگیزه الهی و تقرب به خدا، باید دارای شرایطی باشد، از جمله در راه خدا باشد، مخلصانه انجام گیرد،خیر خواهانه و فاعلش نیت و هدف خیر داشته باشد؛ قصد، صرفا به طمع مال اندوزی، کسب شهرت و مقام نباشد، اعانت بر اثم و گناه نباشد، یعنی حین انجام کار به گناه دچار نشویم، در ارائه خدمات منت نگذاشته و آسیبی به کسی نرسد؛ چنین خدمتی از ارزش و اهمیت به سزایی برخوردار است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که “کار شما روان شناسان و مشاوران خیلی حساس و ظریف است مثل خود مسئله روان، که در مقایسه با جسم خیلی حساس تر و ظریف تر است”، گفت: در ارائه خدمات مشاوره ای دقت کنید تا اسرار مردم حفظ شود، این اعتمادی که مراکز مشاوره پلیس طی 18 سال به دست آورده و رضایتمندی مردم از خدمات ما، سرمایه بزرگی برای نیروی انتظامی به شمار می آید که بایستی تلاش کنیم تا خدشه ای به آن وارد نشود.
این مقام ارشد انتظامی ضمن تاکید بر اهمیت خدمت در ناجا و نقشی که مشاوران و مددکاران در خدمات دهی به مردم دارند، گفت: به عنوان خدمتگزار و نیز مشاورِ امین مردم، همه سعی و تلاش همکارانم بر انجام عمل خالص و برای خدا بوده و بایستی در این مقام خدمتگزاری قدر خود را بدانند.
وی با تاکید بر اهداف مهم شکل گیری و راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری در نیروی انتظامی که اقدامی در راستای پیشگیری اجتماعی است، گفت: ایجاد رابطه نزدیک، صمیمی و اعتماد آمیز بین پلیس و مردم،کمک به حل مسئله و دغدغه های مردم در مسائل و مشکلاتی که برایشان پیش می آید و آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات و آسیب های تهدید کننده از جمله این اهداف هستند.
مشاوره ی پلیس
نوریان تصریح کرد: شناسایی ریشه ها و زمینه های نابهنجار، بزهکاری ها، تلاش برای از بین بردن بستر های معضلات اجتماعی و پیشگیری از آن ها، کمک به  گسترش فرهنگ مشاوره در جامعه در راستای تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند مسئله مشاوره و روان شناسی یک چیز خیلی مهم است که مردم ضرورت و اهمیت این کار را درک می کنند همان طور که به اهمیت مراجعه به پزشک توجه می کنند، از دیگر اهداف است.
حمایت های روانی اجتماعی و به ویژه مددکاری به بزه دیدگان، قربانیان و خانواده ها، حمایت های روانی- اجتماعی  به افرادی که در حوادث و اتفاقات به شکلی دچار افسردگی به بیماری های اضطرابی، پیشگیری های ثانویه و ثالثیه، اخلاق و رفتار و ادب و احترام و … از دیگر سخنان نوریان در این مراسم بود.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه بحمدالله پلیس خدمتگزار طی نزدیک به دو دهه نشان داده که در نقش امین مردم در صیانت از جان، مال و ناموس و آبروی مردم  صادقانه تلاش کرده است، گفت: ارائه خدمات در مراکز مشاوره که امروز به 44 مرکز رسیده و هم دوایر مشاوره و مددکاری در 650 کلانتری؛ بی منت و دلسوزانه و خیر خواهانه بوده است.
به گفته وی وقتی حدود 70 درصد پرونده های ارجاعی به کارشناس حوزه اجتماعی کلانتری ها به مصالحه ختم می شود و مسیر پر دردسر کلانتری و مراکز قضائی کوتاه و حذف می شود، بدین معناست که  مردم به پلیس اعتماد داشته و از عملکرد کارکنان ما رضایت دارند؛ این سرمایه اجتماعی بزرگی برای نیروی سرافراز انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.
نوریان افزود: امروز مراکز مشاوره ناجا یک مرجع تخصصی در گره گشایی مشکلات مردم است ضمن این که در تجزیه و تحلیل پرونده هایی که در حوزه مشاوره و مددکاری رسیدگی شده به پلیس در شناسایی و ریشه یابی علل بروز ناهنجاری های اجتماعی کمک شایانی می کند.
وی با اذعان به اینکه مردم اول به دانش فرد نگاه نمی کنند، گفت: فردی که مشکل دارد قبل از نگاه به دهان به چشم شما نگاه می کند؛ پس اول باید با اخلاق، رفتار و ادب با فرد اظهار همدردی و جلب اعتماد کرده و پس از برقراری ارتباط،به مسئله و مشکل رسیدگی کنید؛ مهارت های جلب اعتماد در فرایند ارائه خدمات مشاوره ای اهمیت دارد،
این مقام ارشد انتظامی در تدوین چشم انداز اطلس آینده مراکز و دوایر مشاوره و مددکاری،گفت:تسهیل دسترسی مراجعه کنندگان به خدمات مشاوره­ و مددکاری اجتماعی در مراکز نیروی انتظامی، تشکیل هسته­ های مشاوره مردمی، شناسایی پیش نشان گرهای جرم و آسیب ­های اجتماعی، استفاده از ظرفیت کارشناسان پلیس در پیشگیری از جرم و بزه، توسعه آموزش ­های پلیس در مقیاس محل ه­ای چهره به چهره از طریق مشاوره های گروهی، استاندارد سازی محتوای آموزشی و مهارت های نگرشی و … در این چشم انداز مطرح شده است.
وی افزود: تقویت تولید دانش بومی در حوزه ­های مددکاری اجتماعی، طراحی الگوها و مدل های مداخله­ ای مددکاری اجتماعی در پلیس، ارتقاء تاب آوری روانی، آموزش و توصیه­ های لازم  و … از دیگر محور هایی است که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مشاوره ی پلیس
نوریان ضمن قدردانی مجدد از دانشگاه علوم انتظامی امین در راستای تربیت نیرو هایی زبده و متعهد، گفت: آموزش افسری کارشناس و کارشناس ارشد حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی در دوره یک ساله، بسیار حائز اهمیت است و همچنین نقش معاونت نیروی انسانی ناجا و مرکز گزینش آن معاونت در اختصاص سهمیه نیز قابل توجه است؛ البته این همکاری تا پایان پروژه معرفی و تکمیل کادر دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری ها در چارچوب تدابیر و دستورات فرمانده محترم نیرو، ادامه دارد.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در خاتمه گفت: در صددیم ابعاد حوزه خدمات مشاوره و مددکاری را گسترده تر کرده و پس از کلانتری ها، مراکز مشاوره را در پاسگاه ها نیز در سال 98 راه اندازی کنیم.

پیام بگذارید